wielka drożdżówka z jagodami, kruszonką i lukrem.

Najlepszą wyobrażam sobie z drylowanymi wiśniami mojej Mamy. Nie mam jednak wiśni, a mialam jagody. Prosto z kujawsko – pomorskiego lasu 🙂

Przepis na ciasto drożdżowe jest prosty jak Alamakota. Najlepszy do mleka albo gorącej herbaty…

 

ciasto właściwe:

  • 40 g drożdży swieżych skrzypiących
  • 0,5 kg mąki pszennej przesianej
  • 1 szklanka lekko ciepłego mleka
  • 1 duże jajko kurki grzebiącej
  • 70 g cukru
  • 100 g miękkiego masła

 

kruszonka:

  • 60 g mąki pszennej
  • 40 g cukru pudru
  • 40-50 miękkiego masła

+ dowolne owoce: wiśnie, śliwki, jagody….

 

lukier:

pól szklanki cukru pudru

sok z cytryny – ile zabierze

 

Produkcja:

Drożdże kruszymy , dodajemy cukier, odrobinę mąki i zalewamy ciepłym mlekiem. Czekamy aż paciarka zacznie pracować…. Mąkę wsypujemy do dużej michy, dodajemy miękkie masło, umyte jajko kurki grzebiącej, resztę cukru i wlewamy bulgoczący zaczyn. Szczypta soli nie zaszkodzi, ja dałam też wanilię – pół laski ale to mój kaprys tylko 🙂 zagniatamy od serca i do bólu ręki. Odstawiamy na bok, przykrywamy ściereczką aby się ciasto nie przeziębilo… W tym czasie pijemy kawę, czytamy najnowszy kryminał, wyciągamy nogi do góry… itp.  Ma podwoić fi.  Już? To zagniatamy jeszcze raz. W międzyczasie przygotowujemy kruszonkę – nic prostszego – zagnieść i finito – sypkie – kruszymy potem nad ciastem pocierajac ręce o siebie. Jagody myjemy (inne też) nawet 8 razy –  z wiadomych powodów, których nie wymienię (miałam zachęcić a nie odstręczyć :)). Ciasto trzeba rozwalkować lub rozciągnąć  na blasze – ja miałam mniejszą, więc jest wysokie – na wiekszej będzie odpowiednio niższe.  Wysypujemy jagody – można delikatnie wcisnać niektóre – potem kruszonka i voila – do piekła na 50 min w 180 stopniach Celsjusza Andersa…

Placek jest bardzo prosty, taki wspomnieniowy, babciny, przytulaśny…

Zamknij oczy i …

smacznego!

2 thoughts on “wielka drożdżówka z jagodami, kruszonką i lukrem.

Skomentuj

