niesamowicie chrupiący pszenny chleb

Zainspirowana chlebkiem … Crummblle  popełniłam swój. Popełniam już 2 dzień, bo pierwszy zrobilam bez formy (chleb, nie ja) , pieczony na blasze – zrobiony ” z braku laku” czyli nie bylo w domu kawalka pieczywa i drugie czyli: nie czekałam nocy na łaskawe drożdże… Drugi upiekłam w garze rzymskim, dostojnym, cholernie ciężkim, wymagającym pokory jak drożdżunie a także: głaskania, tulenia i przede wszystkim solidnego namoczenia. Durna baba jestem i anarchistka z urodzenia, wiec sie do przepisów stosuję ino pobieżnie i orientacyjnie, czasem źle na tym wychodzę ale… w przypadku chlebka wyszło nieźle!. Pachnie niesamowicie , chrupie książkowo i  kruszy sie przy krojeniu straszliwie! Czyli lepiej być nie mogło! oczywiście przywarł mi do dekla, tfu pokrywy gara, ale zyskał przez to sznyt szlachetności i całkiem pięknie mu z tymi bliznami. Coś jak Irons w Holiwoodzie. Mamie smakuje, a to ho hoho! Jak Mamince smakuje to już oskarowo wyszło 😀 No i czarnuszka. postanowiłam nie jeść bez czarnuszki. Nie wiem co tam ona ma w sobie ale chleb bez niej już nie jest TAKI.  No dobra koniec promocji.

zapomniałabym. Tak zagnieciony prototyp naszego chlebka odkładam do leżakowania na godzinkę. Po godzince podrośnięty chlebcio zagniatam ciut i wkładam do namoczonego gara (mój rzymski) – na kolejne rośniecie. Gar nasmarowany owiwą dziewicą i wysypany otrębami, czarnuszka i makiem – potem sam wyskakuje. Mój rósł godzinkę. Posypałam czarnuszką, makiem i kminkiem (znowu)  i… do piekła! Ja z powodu gara wkładam do zimnego piekła i nastawiam na 230 ( z przykrywką). Po osiągnięciu temp.  ściągam przykrywke i piekę ok 15 min w 200, 15 w 180 i potem ok 15 na oko – czyli do widocznego pieknego zrumienienia!

Studzę na kratce, przykryty ściereczką.   Mój wyszedł z grubą chrupiącą skórką, ale nie rozwala sie w środku!

Skomentuj

